Wednesday

Adab Ketika di Masjid

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


Aktiviti memakmurkan masjid adalah amalan yang amat digalakkan dalam Islam. Allah SWT berfirman di dalam Surah at-Taubah ayat 19 (yang bermaksud) :
 
"Adakah kamu sifatkan hanya perbuatan memberi minum kepada orang-orang yang mengerjakan Haji, dan (hanya perbuatan) memakmurkan Masjid al-Haram itu sama seperti orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat serta berjihad pada jalan Allah? Mereka (yang bersifat demikian) tidak sama di sisi Allah dan Allah tidak memberikan hidayah petunjuk kepada kaum yang zalim."

Sesungguhnya, sebelum kita pergi, melangkah masuk dan meninggalkan masjid, terdapat adab-adab yang perlu dipatuhi agar kita mendapat balasan pahala sebaiknya. (:

1. Berangkat ke Masjid
Sebaiknya berjalan kaki menuju ke masjid jika rumah kita berdekatan dengan masjid. Rasulullah SAW bersabda, "Barang siapa yang bersuci dari rumahnya kemudian berjalan ke salah satu rumah dari rumah-rumah Allah (masjid) untuk menunaikan salah satu dari kewajipan yang Allah wajibkan, maka kedua langkahnya atau salah satunya akan menghapus dosa dan langkah yang lainnya akan mengangkat darjat." (HADIS RIWAYAT MUSLIM)

Selain dapat menyihatkan badan, ada juga kebaikan yang kita tidak nampak iaitu mendapat pahala yang setimpal seperti mana sabda Rasulullah SAW diatas.

Kita juga digalakkan memakai pakaian yang bersih dan sunat mengenakan bau-bauan segar dan wangi agar lebih khusyuk ketika melaksanakan ibadah. Untuk wanita pula usah berlebihan ketika mengenakan pewangi di badan. Pakaian juga harus sopan.

2. Berada di Dalam Masjid
Perkara pertama adalah menanggalkan kasut. Seterusnya, mulakan langkah dimulai kaki kanan kerana ia lebih diberkati. Ketika melangkah jangan lupa untuk berniat, "Ya Allah bukakanlah untukku pintu rahmatMu."

Jika berkesempatan, tunaikan solat sunat Tahiyyatul masjid sebanyak dua rakaat.

Tanamkan perasaan tawaduk ketika berada di dalam masjid. Bayangkan kita sedang menghadap Allah justeru kita perlu menjaga tatasusila serta percakapan. 

Usah berbual hal duniawi dan mundar-mandir tanpa arah. Duduk menghadap kiblat dan perbanyakkan zikir @ membaca al-Quran.

Kita juga tidak boleh membuang sampah dan membuat kekotoran di rumah Allah.

3. Beredar Dari Masjid
Dahulukan kaki kiri sambil berdoa, "Aku berlindung dengan nama Allah Yang Maha Agung dengan Zat Yang Maha Mulia dan kekuasaanNya yang qadim dari syaitan yang terkutuk."

Mudah-mudahan apa yang dikongsikan disini memberi sedikit manfaat kepada kita semua. InsyaAllah. (:

Sumber dan diubahsuai : Dara.com



No comments:

Post a Comment

TEMAN-TEMAN